افزایش ورزش در سه ماهه ی اول بارداری ممکن است خطر دیابت بارداری را کاهش دهد

11ژانویه 2021 - بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دکتر Samantha Ehrlich، استادیار گروه بهداشت عمومی در دانشگاه تنسی و پژوهشگر بخش تحقیقKaiser   Permanenteانجام شد، زنان بارداری که در سه ماهه اول بارداری خود بیشتر ورزش می کنند، ممکن است در معرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت بارداری باشند. تجزیه و تحلیل ها نشان داد که خطر کمتر با حداقل 38 دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​در تمام روزهای هفته در ارتباط است، که بیش از توصیه های فعلی ورزشی برای زنان باردار (حداقل 30 دقیقه در روز در پنج روز هفته) می باشد.

دیابت حاملگی به دیابتی گفته می شود که برای اولین بار در دوران بارداری تشخیص داده می شود که می تواند مشکلات جدی سلامتی از جمله عوارض بارداری و زایمان و همچنین افزایش خطر ابتلا به دیابت در مادر و کودک را در آینده ایجاد کند.

دکتر Ehrlich، گفت: ما می دانیم كه ورزش برای زنان باردار سالم، بی خطر و مفید است. این نتایج نشان می دهد كه ورزش برای جلوگیری از دیابت حاملگی مفید است، اگرچه برای بهره مندی از این مزیت باید فعالیتی بیش از آنچه در حال حاضر توصیه شده است، انجام دهید.

این مطالعه مشاهده ای بر اساس گزارش خود زنان باردار در مورد میزان ورزش در سه ماهه اول بارداری انجام شد. این مطالعه نشان داد که حداقل 38 دقیقه ورزش در روز، خطر ابتلا به دیابت بارداری را 2.1 مورد در هر 100 زن و خطر قند خون غیرطبیعی را 4.8 مورد در هر 100 زن کاهش می دهد.

دکتر Ehrlich، گفت: ما می دانیم که از هر 100 زن 6 تا 10 زن به دیابت بارداری مبتلا می شوند. اگر فعالیت بدنی خود را بیشتر کنند، این میزان می تواند به دو زن در هر 100 زن کاهش یابد که یک مزیت واضح است.

این مطالعه که در 21 دسامبر در مجله Diabetes Care منتشر شد، داده های جمع آوری شده از مطالعه ی محیط بارداری و شیوه زندگی (PETALS) را تجزیه و تحلیل نمود که یک مطالعه طولی شامل یک پرسشنامه فعالیت بدنی از 2246 زن باردارعضو Kaiser Permanente در شمال کالیفرنیا بود. زنان در این مطالعه از نظر نژادی و قومی متنوع و از نظر طبقه بندی وزن قبل از بارداری طیف وسیعی را تشکیل می دادند.

نویسندگان پیشنهاد کردند که برای بهبود شانس زنان در جلوگیری از دیابت حاملگی از طریق ورزش، ممکن است نیاز به بازنگری در توصیه های فعلی داشته باشیم. آخرین دستورالعمل های کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا در سال 2020 و دستورالعمل های وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده در سال 2018 به روز شده اند.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2021/01/210111143414.htm